Pārlekt uz galveno saturu

Balvai pieteikts kokbetona tilts, kas notur baļķu vedēju

Attēla autors: No LLU arhīva

SIA "Inženierbūve" tiltu inženieris Raitis Lācis sadarbībā ar kolēģi Kristapu Godi un SIA "Meža un koksnes produktu pētniecības un attīstības institūts" darbinieku Kārli Būmani realizēja pētījumu “Eksperimentāls pārvietojams kokbetona tilts".

Meža nozarei koksnes izmantošana būvniecībā vienmēr ir bijusi svarīga, domājot par attīstību koksnes pielietošanu inovatīvā veidā, aizstājot būvmateriālus ar videi draudzīgāku izvēli.

SIA"Inženierbūve" pētnieki kopā ar SIA "Meža un koksnes produktu pētniecības un attīstības institūta" administratīvo un tehnisko atbalstu veica izpēti un kokbetona tilta prototipa izgatavošanu, kur tilta nesošās konstrukcijas izgatavotas no līmētās koksnes un betona kompozīta. Tilts izstrādāts kā modulāra konstrukcija, kas domāta vairākkārtējai tās pārvietošanai atkarībā no mežistrādes vai lauksaimniecības industrijas loģistikas vajadzībām. Tilta elementu gabarīti ir izstrādāti tādi, lai to pārvietošanai var izmantot ikdienas kravas transporta tehniku bez speciālām atļaujām un papildus manevrētspējas prasībām.

Koka kompozīta risinājums nodrošina robustu konstrukciju ar salīdzinoši nelielu pašsvaru. Koka konstrukcijas aizsardzību pret nokrišņiem un efektīvāku slodžu pārdali nodrošina tilta kompozītais šķērsgriezums, kurā koks un betons izvietoti atbilstoši to labākajām mehāniskajām īpašībām.

Projekta izstrādes sākumposmā koka un betona būvelementu apvienošanai tika izstrādāts un testēts inovatīvs savienojuma veids. Attiecīgie eksperimenti publicēti zinātniskajos avotos. Eksperimentu rezultāti integrēti pilna mēroga tilta projekta izstrādē. Tilta prototips ir pilnībā rūpnieciski izgatavojams – tā tehniskais risinājums ļauj konstrukciju objektā salikt vienas dienas laikā.

Pēc eksperimentālā tilta instalācijas slēgtā poligonā, tas tika testēts ar reālām smagsvara slodzēm. Tilta monitoringa ietvaros noteica tilta veiktspējas izmaiņas laikā uz kuru pamata tika dokumentētas gan pielietotās pētnieciskās metodes, gan praktiski konstrukciju uzturēšanas secinājumi. Projekta ietvaros izvērtēti arī pārvietojamā tilta kā infrastruktūras sastāvdaļas, ekonomiski, saimniecisko un praktisko ieguvumu aspekti.

Nākotnē arvien vairāk jādomā par koksnes ilgtermiņa izmantošanu būvniecībā un infrastruktūras objektos, ar to aizstājot dzelzsbetonu un metāla konstrukcijas. Šis pētījums ir uzskatāms kā piemērs ilgtspējīgas principu īstenošanai būvniecības, mežu un lauksaimniecības nozarē.

Meža nozares Gada balvas "Zelta čiekurs" nolikums pieejams Zemkopības ministrijas mājas lapā: https://www.zm.gov.lv/public/ck/files/ZM_Rikojums_169.pdf

Pievienots 13/02/2017